Cum stimulam dezvoltarea cerebrala a copiilor ?

Cum stimulam dezvoltarea cerebrala a copiilor ?

Puterea de procesare a creierului

Perioada de la nastere pana la varsta de 8 ani si in special de la nastere pana la varsta de 3 ani este critica din punct de vedere al dezvoltarii cerebrale.

Aceasta din cauza ca primii ani din viata „astern” fundatia neurologica pentru cresterea intelectuala catre adolescent si viata adulta.

Din momentul conceptiei, neuronii (celulele nervoase) din creier se multiplica mai repede decat orice alte celule din corpul bebelusului. Ritmul rapid al dezvoltarii cerebrale continua pana in copilaria timpurie:

 –      la nastere creierul cantareste 25% din greutatea sa la varsta adulta,

–      pana la varsta de un an 50%,

–      pana la varsta de 2 ani 75%,

–      pana la varsta de 3 ani 90%.

Creierul unui adult are peste 100 de milioane de neuroni, dintre care majoritatea s-au format in primele 5 luni din pantec. Cercetari recente arata ca in timpul vietii se pot crea noi neuroni, dar probabil nu suficient pentru a-I inlocui pe cei care mor.

Fiecare neuron este conectat cu aproximativ 5000 altii. In general, cu cat mai multe dendrite (ramuri intre neuroni) si sinapse (conexiuni intre neuroni) are creierul, cu atat este mai mare puterea sa de procesare. Mai multe conexiuni inseamna ca informatia se poate misca pe mai multe directii, deschizand usa pentru o invatare mai rapida si o gandire mai complexa.

Acest lucru este adevarat la adult, dar nu si la copil.

Creierul copilului tau are mai multe sinapse decat al tau numai pentru ca nu a depasit inca o etapa foarte importanta de dezvoltare, cunoscuta ca si “curatare”, prin care creierul sterge conexiunile neuronale neimportante in interesul unei organizari mai eficiente.

Il folosesti sau il pierzi

Procesul de “curatare” este ilustrativ pentru marea plasticitate (adaptabilitate) a creierelor tinere, care sunt literalmente sculptate de catre mediile in care au crescut.

Teste stiintifice despre cum anume experientele “dau forma” creierului a dus la teoria “perioadelor critice” – o anume perioada de timp in care trebuie sa aiba loc stimularea ori sansa de a dezvolta o functionare normala se va pierde.

Intr-un experiment devenit clasic puii de pisica tinuti legati la ochi mai multe luni dupa nastere nu mai puteau vedea corect odata ce li s-a eliberat vederea. Creierul lor nu a avut oportunitatea de a dezvolta conexiunile neuronale necesare pentru procesarea  informatiei vizuale. In acelasi mod bebelusii cu cataracta trebuie operati in primele cateva luni de viata sau pot suferi pierderi ireparabile ale acuitatii vizuale.

 Nimic nu este mai dezastruos pentru creierul copilului decat lipsa de stimulare.

In acelasi mod, o stimulare corecta si din abundenta va avea ca efect o functionare neuronala peste medie.

Intr-un alt studiu, puii de sobolan au fost introdusi in unul din doua medii: unul “imbogatit”, cu multe jucarii si caruseluri si unul “saracit”, adica gol. Dupa 80 de zile, la puii care fusesera stimulati s-a observat ca aveau un cortex cerebral (acea parte a creierului care controleaza memoria si perceptia) mai mare, neuroni mai mari si retele dendritice mai complexe.

Acelasi principiu se aplica si la dezvoltarea cerebrala a bebelusilor. Oamenii de stiinta au descoperit, de exemplu, ca anumite zone ale creierului sunt mai mari si mai dezvoltate la copii care canta la instrumente muzicale decat la cei care nu o fac.

A canta la un instrument implica cerebelul, cel care proceseaza ritmul si tempo-ul si corpus callosum, care functioneaza ca si “conducta” de comunicare intre emisferele stanga si dreapta ale creierului, vital pentru coordonarea mainii drepte cu mana stanga la muzicieni.

 Sa le dam copiilor un start optim

Initiative educationale precum “US’s Head Start” si “Early Head Start”(in SUA)  produc imbunatatiri cognitive si emotionale masurabile pentru copii, beneficii care dureaza pana la scoala generala sau chiar la liceu. Unele dintre programele “Head Start” care se concentreaza pe ajutarea copiilor dezavantajati, a produs cresteri cu pana la 8 puncte ale indicelui IQ. In general, cu cat se intervine la o varsta mai mica cu atat mai semnificative si mai durabile sunt efectele.

S-a pus intrebarea: de ce sa limitam acest tip de programe la copii dezavantajati?

A astepta pana la inceperea scolii pentru a furniza stimulare intelectuala in mod consistent pentru un copil nu este un dezastru. Dar daca o facem, scapam o oportunitate unica de a imbunatati dezvoltarea cerebrala a copilului.

Studiile au aratat ca este mult mai usor sa asimilezi abilitati lingvistice devreme in viata decat in orice alta perioada.

Citirea

Copiii foarte mici invata limbajul pur si simplu prin expunere continua. Copiii foarte mici pot invata 2 limbi inca de la nastere tot atat de usor precum ar invata una singura.

Credem ca in acelasi mod copiii pot capata abilitatea de a citi in una sau mai multe limbi, pur si simplu prin expunere consistenta la cuvantul scris. Si, diferit fata de varsta scolara, cand a invata sa citeasca poate fi o corvoada pentru multi copii, a invata sa citeasca ca bebelusi este la fel de natural si lipsit de efort ca si a invata sa vorbeasca in limba materna.

Daca citirea este una dintre cele mai importante abilitati pe care le va invata copilul vreodata, ii incurajam pe parinti sa inceapa predarea citirii catre bebelusii lor de la varsta de 4 luni sau cat mai de mici posibil. Copiii care isi dezvolta abilitatile lingvistice si in mod particular abilitatea de a citi inainte de inceperea scolii au un respect de sine mai mare decat semenii lor. Acesti copii sunt mult mai predispusi sa se bucure de a invata la scoala deoarece au fost “echipati” cu uneltele de baza potrivite foarte devreme in viata.

Matematica

Poti incepe sa-I predai copilului tau si matematica la varsta de 4 luni si daca o faci vei avea oportunitatea de a-i da copilului o intelegere intuitiva a acestei importante materii. Acest lucru se intampla deoarece pana la varsta de 3 ani si jumatate copiii percep lumea predominant prin emisfera cerebral a dreapta (importanta emisferei stangi creste in mod semnificativ dupa aceasta varsta).

Copiii percep un numar de puncte pe o plansa fara sa le numere, asa cum pot si unii savanti. Aceasta ii da copilului posibilitatea de a intelege cu adevarat diferenta dintre 48 si 49. Prin pastrarea acestei abilitati de a percepe cantitati, chiar si dupa ce emisfera cerebrala stanga incepe sa-si asume rolul dominant, copiii pot face ecuatii matematice aparent complexe fara ajutorul calculatorului (pentru noi ceilalti, totusi, cifrele vor ramane concepte abstracte si vom avea aproape intotdeauna nevoie de calculator pentru sarcini precum inmultirea numerelor de 2-3 cifre).

Educatia artistica

De asemenea, nu cred ca veti dori sa neglijezati educatia artistica a bebelusului.  Si cum sa incepeti mai bine decat cu educatia muzicala?

Toti bebelusii se bucura in mod natural de muzica si de ritm, chiar si inainte de nastere (intrebati orice mama care si-a simtit bebelusul lovind pe anumite melodii). Ceea ce s-ar putea sa nu stiti este ca e posibil sa-ti inveti copilul sa aiba o tehnica perfecta.

Invatarea muzicii seamana foarte mult cu invatarea unei limbi straine si este cu mult mai usor cu cat incepi mai de mic. Iar simplul fapt de a-l invata sa cante la un instrument are efecte profunde si de durata asupra creierului. S-a dovedit ca muzicienii au un “corpus callosum” mai mare decat in mod obisnuit (o legatura de fibre care conecteaza cele doua emisfere cerebrale) despre care se crede ca produce o sincronizare superioara intre cele 2 jumtati ale creierului. In plus, zone cerebrale responsabile cu miscarea, planificarea si executia, cat si regiuni responsabile cu auzul, au fost gasite a fi mai mari la muzicieni fata de ceilalti.

 
Sursa: www.prokid.ro